Skønne Kræmmerhuse

 

Skønne Kræmmerhuse

Jeg lagde et foto op af nogle kræmmerhuse, på Luna Hobbys kunde-FB side den anden dag. Og jeg lovede at lave en lille guide. Den kommer her! Mine er lavet af nogle gamle dækkeservietter i kraftigt papir med struktur, men du kan sagtens lave noget i samme dur med karton.

Du skal bruge:

Kræmmerhuse af flamingo

Lækkert karton eller papir

Silkepapir eller anden tyndt papir

Bånd

Udsmykning i form af noget udstanset eller charms

Lim og knappenåle

Sådan gør du:

Tag et stykke lækkert karton eller papir, der er stort nok til at beklæde kræmmerhuset. Krøl det lidt, men kun på den ene led og glat det ud igen. Giv det eventuelt en hurtig tur med strygejernet. Har du en guldsværte eller en anden sværte, der ville passe godt til, så svært lidt hen over den struktur, der er kommet i kartonet. Klip til, så længden passer og lim det på kræmmerhuset. Jeg er startet midt for, så linjerne i kartonet ligger vandret. Klip bredden til undervejs, når du kan se hvor meget der skal af. Jeg har sat et par knappenåle i til sidst for at holde kartonet fast mens det tørrer.

Find noget tyndere papir, eventuelt avispapir eller silkepapir. Klip det i en lang bane, mit er ca 1½ inch. Det skal selvfølgelig passe til størrelsen på dit kræmmerhus. Lim det på rundt i kanten. Beklæd derefter kanten med bånd. Husk også et bånd til ophæng. Mit sidder indenfor silkepapiret, men det ser også fint ud, hvis det sidder udenpå silkepapiret. En knappenål hist og pist hjælper med at holde det hele fast, og især ophængs-båndet er fint at fæstne med en nål eller to, udover lim selvfølgelig.

Nu skal der pynt på. Jeg har lavet en lille roset af en lang strimmel af det samme papir som til kanten. Jeg har brugt mit scoreboard og har markeret for hver ¼ inch. Den nemmeste måde at folde zigzag i et tyndt materiale, er først at folde hver anden, altså alle dem, der vender den ene vej. Så kan man nemt og hurtigt folde den anden halvdel ved at folde de allerede foldede ned mod hinanden, og glatte hvert lag ud. Håber det giver mening!! 😉 Lim ende mod ende og lad tørre. Nu skal midten limes, og her skal man gerne lige holde lidt fast, indtil limen begynder at størkne. Når den ikke falder ud af facon, kan du sætte noget ovenpå for at holde rosetten sammen og ikke mindst flad mens den tørrer helt. Jeg har brugt en lille sværte til at sætte ovenpå.

Jeg har stanset et par cirkler ud, og limet fast midt på rosetten, og til slut har jeg fundet en stump bånd. Her kan du også bruge et udstanset motiv.

Til sidst skal rosetten limes fast på kræmmerhuset. Brug lim og et par knappenåle, så den sidder hvor den skal.

Jeg håber i er blevet inspirerede!

Mange Julehilsner fra

Susanne / KT


Kommentarer