Album med chipboard omslag!

Album med chipboard omslag!


Hej og velkommen til mit blogindlæg, hvor du får tips til, hvordan man laver sit eget album. Jeg har lavet et lille album, og gennemgår processen step for step, med masser af gode tips undervejs

Du skal bruge:
⦁    Chipboard 
⦁    Læderpapir til ryggen 
⦁    Karton til siderne – jeg har brugt gummiapans hvide karton 
⦁    Mønsterpapir til omslaget samt til pynt    
⦁    Karton til inder-ryggen 
⦁    Skæreunderlag og skarp kniv samt metallineal
⦁    Bogbinderlim 
⦁    Falseben 
⦁    Blyant, lineal og vinkelmåler (eller andet redskab til rette vinkler)
⦁    Powertape

Sådan gør man:


Mit album er 4½” * 4½”. Siderne er en lille smule mindre, så de er beskyttet indeni albummet 4” * 4”. Jeg må hellere lige her advare – jeg elsker at arbejde med inch, så det er måleenheden for dette opslag. Man kan dog sagtens regne om til mm og cm (1 inch er lig med 2,54 cm), og i virkeligheden så bestemmer du jo helt selv, hvad DIT album skal måle!

Dobbelttjek chipboard!

Jeg tjekker ALTID om mit board er skåret vinkelret i hjørnet. Jeg tjekker kun ét hjørne, da jeg derefter arbejder ud fra det. Dette er vigtigt, da vinklen ofte er en lille smule skæv på de købte stykker, og det kan ofte ses på dit færdige album, hvis ikke det rettes. Så jeg starter med at skabe et hjørne, hvor vinklen er 90 grader. Jeg har en T-lineal, der er beregnet til at glide langs kanten, så alle linker flugter. En vinkelmåler er lige så anvendelig


Skær perfekte snit i chipboard!

Nu hvor jeg ved at hjørnet er 90 grader, kan jeg begynde at skære. Når jeg skærer, så sørger jeg for at stå op, og sørger for at kigge direkte oppefra og ned på den linje, jeg skal skære. Og jeg skærer linjen direkte ind mod mig selv. Derudover sørger for at have ordentligt lys oppefra, det skal ikke komme ind fra siden, så skærelinjen ligger i skygge. Jeg er desuden opmærksom på, hvordan vinklen er på kniven. Den skal være 90 grader, så får jeg et lige snit. Man har nemlig en tendens til at holde kniven lidt skråt, hvis man sidder ned eller skærer lidt på skrå i forhold til sig selv. Selv om det bliver lidt omstændigt at huske alt dette, så giver det bare det pæneste snit.

Og så er der faktisk en anden vigtig ting. Man skal ikke lægge ret meget tryk på kniven. Kniven skal være helt skarp (jeg starter altid med et nyt blad), og jeg trækker den roligt ind mod mig selv, det tager en 5-6 snit at skære gennem boardet (og man slipper for ømme fingre og håndled hvis der skal skæres meget). 


Gem alle chipboard stumperne!

Jeg gemmer alle de fraskårne stumper, da de er fantastiske redskaber, når der skal limes, samt til, når jeg skal samle albummet. Mere om det senere!

Find længden på inder-ryggen som siderne sættes på! Højden på inder-ryggen er sidens højde, altså 4”. Længden finder jeg ved at kigge på hvor mange sider jeg vil have i albummet. Jeg vil have 7 sider, så der skal være 7 flapper til at sætte sider på. Desuden skal der være en smule plads mellem flapperne, da jeg sætter noget på alle siderne (her bruger jeg 1/8”). Og der skal være et endestykke i hver ende til at hæfte fast med. 

Her er de dele, som inder-ryggen består af:


⦁    Endestykke på ¾”

⦁    Rygdel på 1/8”

⦁    Flap til side, bestående af 2 * ½”

⦁    Herefter skiftevis Rygdel og Flap til side, indtil jeg har det ønskede antal sider.

⦁    Rygdel på 1/8”

⦁    Endestykke på ¾”

Summen af alle længderne her giver længden på inder-ryg-delen. I mit tilfælde skal den være 9½”. Når jeg har skåret den, scorer jeg alle linjerne og fold dem. Flapperne til siderne er bakketoppe, og rygdelene er dale. Jeg samler alle flapperne (bakketoppene) med powertape, og min inder-ryg er klar
Nu kan jeg også se, hvor bred chipboard ryggen skal være. Jeg måler afstanden mellem de yderste rygdele. Min ryg skal være 1 ¼”.

Nu skal albummet samles. Jeg har fundet noget fint mønster papir, som jeg godt kan lide. Egentlig er det bedre med en lidt tyndere kvalitet, da papiret skal limes på, og tyndere papir kan nemmere strækkes om kanter, og fylder mindre, men nu passer det her bare godt ind, så jeg bruger det alligevel. Jeg har brugt 2 ark fra en sampak fra Simple and basic. 

Brug bogbindelim uden at papiret krøller og buler! Jeg smører en god mængde bogbinderlim på mit board, og fordeler det jævnt med en af stumperne af board. De er gode til at glatte ud med. Så lægger jeg boardet over på mit mønsterpapir, ude langs den ene kant, så der er godt med ekstra papir langs 3 sider. Derefter vender jeg det om, og glatter limen ud med falsebenet. Så vender jeg igen, og tørrer evt. lim langs kanten væk – igen med en stump board. Jeg lægger delene i pres mens de tørrer.

Lav pæne ombuk på omslaget! Når limen er tør, og siderne har ligget i pres et stykke tid, så er det tid til at gå videre. Jeg trimmer en smule af papiret, så der er nogenlunde ens bredde på alle 3 sider. Jeg skærer skråt af i kanterne – IKKE helt ind til board-kanten, snittet skal lægge 2-3 mm fra hjørnet. Og så motionerer jeg papiret lidt, folder alle siderne ind over, så de er nemmere at lime fast. Nu limer jeg de enkelte omslag fast. Jeg smører lidt lim på med en pensel, stryger det ud med et stykke board, og folder papiret ind på plads. Derefter stryger jeg det godt fast med falsebenet, og klemmer evt overskydende lim ud og tørrer bort med det samme med en ren stump board. På denne måde bruger jeg KUN den mængde lim, der er nødvendig, og det tørrer pænt op. Når jeg bruger falsebenet på denne måde, stryger jeg altid på skrå af board-kanterne, og altid væk fra kanten, hvor der kan komme lim ud fra. Så får jeg ikke for meget lim ud mod kanten, hvor det kan ses senere. Det gør ikke noget at der kommer lidt på boardet, ejheller på papiret, sålænge det fjernes. Men ude langs kanten vil det kunne ses på det færdige album. Jeg limer alle siderne på denne måde. Hjørnerne retter jeg til med falsebenet, så de er pæne.

Lav en pæn ryg! Nu skal jeg have indbundet ryggen, og her bruger jeg læderpapir. Højden er 4½” plus ekstra til ombuk, i alt 5½”, da jeg synes at ½” ombuk i hver ende er pænt til et album i denne størrelse. Bredden er altså ½” ind over board-kanten i begge sider plus rygbredden og dertil lægges 1/8” til hvert buk i alt 2½”. Grunden til at jeg lægger 2 * 1/8” til, er at der skal være luft mellem sider og ryg, og her beregner jeg 2 * tykkelsen på mit board til hvert mellemrum (mit board er 1/16” i tykkelsen).
Mit rygstykke skal altså være 5½” * 2½”. Jeg skærer det bredere end det skal være, da det altid er rart at have lidt ekstra at give af. Og så retter jeg det til, til sidst.

Nu tegner jeg ind på bagsiden af læderpapiret, hvor delene skal sidde. Jeg limer den ene side på først ved at smøre lim på og stryge det jævnt ud med en stump board, og sætter det på. Jeg stryger godt ud med falsebenet, så det sidder godt sammen. Så limer jeg ryggen fast, mens jeg benytter 2 stykker board som adskiller mellem side og ryg. Og jeg er også opmærksom på, at de flugter i højden, så albummet bliver lige. Til sidst markerer jeg, hvor den sidste side skal sidde 1/8” fra ryggen og skærer til ½” derfra, det er det stykke, der skal gå ind over omslaget. Jeg limer det på, igen med 2 stykker board som skillerum. Jeg lægger igen arbejdet i pres mens det tørrer.


Lav en lækker finish på indersiden! Jeg har valgt at bruge læderpapir, da det er stærkere end almindeligt papir til omslaget. Men det er også kraftigt, så der skal arbejdes godt med ombukkene fra begge sider. Jeg bruger falsebenet og kører det ned i rillerne for at presse læderpapiret ned i rillen – det skal strækkes lidt. Jeg gør det også på ydersiden. Og så limer jeg flapperne fast og presser igen alt sammen med falsebenet, også godt ned i rillerne. 

Inder-ryggen skal sættes godt fast! Jeg sætter powertape bag på inder-ryggen, og sætter den fast. Derefter presser jeg falsebenet ned i begge indhak, så kartonet strækkes godt, og kommer med ned i rillen. Derefter limer jeg begge endestykker fast med bogbinderlim og sørger for at kartonet kommer godt ned i rillerne.

Nu beklæder jeg indersiden af omslagene. Jeg har igen valgt ark fra sampakken fra Simple and basic Jeg har skåret arkene til i 4 ¼” * 4 ¼”, så de ikke går helt ud til kanten. Arkene limes på med bogbinderlim, på samme måde som tidligere.

Nu er det tid til at sætte siderne ind. De er skåret til 4” * 4”. Jeg sætter dem på med powertape på bagsiden af alle flapperne. Man kan også godt lave dobbeltsider og sætte dem på, så de dækker flappen, men jeg kan godt lide det på denne her måde.

Det var selve albummet! Nu kommer alt det sjove, nemlig at fylde det med indhold! Men for nu håber jeg, at jeg har givet dig et indblik i, hvordan man samler et album!

Mange Kreative Hilsner fra
Susanne / KT



Kommentarer