Lidt Embossing Folder Inspiration!

Velkommen til denne uges blogindlæg. Denne gang er det mig - Susanne - der har æren af at lave lidt lækker inspiration til jer.

Jeg købte denne lækre embossing foldeer fra Sizzix / Tim Holtz før påske, og har hygget mig med at lave lækre indfarvninger, da jeg gerne ville lave et album i læderlook. I dette indlæg gennemgår jeg hvordan jeg har bearbejdet papiret, så det får det skønne læderlook.

Sådan helt generelt, når du skal arbejde med embossing foldere, så er det en god ide at spraye kartonet med lidt vand, inden du kører det igennem din maskine. Vandet gør, at papiret bliver mere blødt og nemmere kan strækkes i facon, uden at det revner. Du får et pænere, mere detaljeret resultat. Lad det tørre inden, du fortsætter! På billedet har jeg embosset tørt papir til venstre, og brugt vand på det til højre. Der er en tydelig forskel, også helt tæt på rent detaljemæssigt.




Jeg havde en plan om at lave et album med læder look, så jeg jeg lavede nogle stumper til at teste farvekombinationer. Jeg lavede også en i sort karton, det er også ret lækkert. Jeg har brugt distress inks og distress oxides i brune, brændte og røde nuancer. Alt kan gå, og der er flere lækre kombinationer, som helt sikkert også kan gå for at være læder. Jeg har også krøllet kartonet nogle steder, da det også er med til at give den der lækre læder effekt, idet det krøllede tager mere imod farve. Oxides giver en mere mat og flad farve, hvor inks er mere gennemskinnelige. Du kan sagtens bruge de to typer sammen, også ovenpå hinanden, men det matte fra oxydes vil skinne igennem. På den sorte karton har jeg brugt oxydes og guldsværte


Jeg endte med at bruge de 3 viste farver distress ink i følgende rækkefølge - i alt 4 lag: Frayed Burlap, Aged Mahogany, Walnut Stain og til sidst endnu et lag Aged Mahogany. Den kombination gav den der lækre varme rødbrune tone, jeg godt kan lide!

Efter samling og tørring synes jeg alligevel, at de blev lidt for matte i looket. De har fået lidt hvidligt slør, og jeg tror måske, jeg kan have fået noget oxyde på den ene ink applikator, og taget med herpå. Gode råd var dyre, men jeg endte med at behandle det, som var det læder. Jeg har givet begge stykker lidt voks (jeg har brugt en almindelig ufarvet skovoks, som jeg havde i kassen med skopudsegrej). De dufter lidt af bivoks nu, men det havde den ønskede effekt, og jeg et kommet tættere på det look jeg stræbte efter! Nogle gange må man jo bare tænke ud af boksen!!! ;) Se forskellen på billedet til højre, der har jeg puttet voks på i det ene hjørne.



Selve omslaget i albummet er lavet i 2 stykker chipboard, som jeg har skåret til 5 * 3½ inch. Så er de lige nøjagtig en størrelse, så jeg kan beklæde dem med et stykke embosset karton på 6 * 4 inch. Jeg har limet delene sammen med bogbinderlim, og ladet delene tørre lagt i pres. De sorte dele er almindelig sort karton. Jeg har skåret siderne til albummet i samme størrelse som albummet, og det hele er samlet med bookrings.

Indvendig har jeg til dekoration holdt mig udelukkende til jadegrøn linnen karton samt en glitterkarton fra gemmerne (man kan bruge denne her, som har en selvklæbende bagside - fantastisk til dies med detaljer). 


Jeg har brugt følgende dies indvendig:
Samt Tim Holtz Sizzix Natsværmer som desværre er udsolgt

Jeg håber i er blevet inspireret. Jeg skal i hvert fald selv have lavet lidt mere læderlook karton! :)

Mange Kreative Hilsner fra
Susanne / KT

Kommentarer