Mixed Media på et Bog omslag

Vi skal prøve noget nyt, vi skal nemlig dekorer et bogomslag med Mixed media.

Nu er der sikkert rigtig mange som tænker, hvad er mixed media det kan jeg fortælle ganske kort...! 

Mixed media er begreb, som forstås på den måde, at det er hvor du bruger flere materialer i det du laver f.eks. du bruger gesso, paste, maling, sprays, collage papir/karton/ris papir osv. og det kan gøres på alverdens overflader f.eks et canvas, karton, en plade, et møbel osv. Konklusionen er du mixer forskellige produkter på et projekt.

Nu kender du til basis grundreglerne, så lad os komme i gang med at dekorer et bogomslag.


1) Det første jeg gør er at tage front og bagsiden af, så jeg ikke kommer til at svine alle sider til inde i bogen.


2) Herefter skærer jeg nogen forskellige str papir, og her har jeg brugt ganske alm kopi papir. Derefter smører jeg collage medium på lidt af gangen og der hvor jeg vil have min strimler og så bygger jeg den ellers bare op med at ligge dem lidt skiftevis på vandret og på lodret og smører også ovenpå for at forsejle bog omslaget og lader det tørrer.



3) Når det er absolut helt tørt, tager jeg min hvide art gesso og smører på hele front siden og lader det tørrer og smører endnu et lag på når det er tørt og igen så skal det tørrer helt før jeg fortsætter med at lave noget på det.


Imens det lige ligger og tørrer helt kan vi lave en ramme.

4) Til rammen bruger jeg et stykke Luna Hobby Design papir og bruger Barto Design ramme die, derefter klipper jeg den op i 2 hjørner og det skal være i modsatte (på skrå) hjørne og ligger enderne over hinanden, så rammen bliver mindre og det danner et anderledes mønster.


5) Omslaget er tørt og hvis det ikke er, så kan man altid bruge en varmpistol til lige at tørrer, men pas endelig på ikke at have varmpistolen der for længe så det bobler op. Jeg bruger Distress oxide - Dried marigold, Distress spray stain -Black soot, -picket fence, -vintage photo og -tarnished brass og tager lidt ud på min glasplade og tilføjer en smule vand på dem og tager derefter min pensel med et bredt penselhoved, så jeg får lidt streger.


6) Når det så er tørt, så bruger jeg gummiapan stencil, som jeg ligger på omslaget og smører texture paste på med en metal spartel lidt rundt omkring og lader det tørrer.


7) Jeg klipper lige lidt af en ene ende på begge, så de er ca. lige lange og limer dem herefter på omslaget med bogbinderlim. Jeg ligger derefter Pink fresh jewels på i samme str på rammen og bruger igen bogbinderlim.


8) Jeg limer lidt flere jewels fra Pink fresh på sådan lidt hist og pist. Og til slut sætter jeg bogen sammen igen. Hvis jeg nu havde fyldt siderne inden jeg lavet omslaget, så ville jeg helt sikkert have sat nogen blomster på og lidt mere som ville fylde udad, men idet jeg ikke har brugt nogen sider, så skal den helst være så flad som muligt, så jeg ikke får det ødelagt eller det er til gene for arbejdet inde i bogen.


Jeg har brugt følgende:
Bare husk det er KUN fantasien der sætter grænser..

Krea hilsner og knus fra

Pia Anny Lizzi Hansson
Det Kreative Team


Kommentarer

  1. Det er en super fin bogforside. Vil prøve at lave noget i den stils på mine slidte (eller til udsmid) bøger og håber på at øvelse gør mester. <3 Tak for inspirationen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for ros ❤️ Nøj det vil jeg glæde mig til at se inde i kunde gruppen 😉

      Slet

Send en kommentar