Vintage kaffekort

Hejsa alle sammen. 

Så er der nyt på bloggen igen, og denne gang har jeg æren af at “underholde” jer med lidt kreativt 😁
Derfor har jeg valgt at lave et kort med tilhørende kuvert, med de mega populære Gummiapan blomster dies, og så har jeg valgt at distresse kortet, hvilket betyder at det er gjort lidt slidt/gammeldags.




Jeg har brugt et hvidt mini slimcard som base, og brugt simple and basic mini slimcard inner scallop die, til at skære rammen ud i kvistkarton

Til den næste ramme har jeg brugt Gray two-tone woodgrain kartonen fra Tim Holtz, og skåret den ud med Gummiapan scallop mini slimline die

Kanterne er distress´et med Distress ink, vintage photo.
Jeg bruger altid disse blending tools, med udskiftelige skumstykker, når jeg skal Distress kanter på kort eller lignende, da jeg synes det er klart det nemmeste til dette.

Bagefter bliver de limet på kortbasen med nuvo deluxe lim.






















På en heat resistans måtte kommer jeg oxide ink på, og sprayer med vand oven på, med en sprayflaske
Så oxiden nærmest bliver til vandfarve. Jeg dupper mit kortstykke ( det med træstrukturen ) ned i farven og tørrer det kort med en varmepistol fra Tim Holtz - den varmer nemli´ ikke så voldsomt, men har en størrer blæseflade end de normale varme pistoler. 

Jeg har brugt følgende Distress oxide ink pad farver :
       Speckled egg
       Salvaged patina
       Evergreen bough

Med en vandpensel har jeg fordelt farven lidt ud og også lavet lidt stænk med penslen, med alle farverne.























Alle dies´ne er fint afmærket på bagsiden, så det er nemt at gennemskue, hvilke dele der hører sammen 🤗
De er skåret ud i diverse bazzil kartoner - samlet med nuvo lim og distressed med Distress ink, vintage photo for at opnå det lidt gammeldags look igen. 
Til “dampen” er der brugt Black soot oxide ink.

Alle de små dele er skåret ud på min Sidekick, som er et super lækkert redskab til alle ens små dies - og den er dejlig let, lille og nem at transportere rundt, hvis du skal ud 😉






















Så blev det blomsternes tur. 
Jeg har brugt Gummiapan´s Blomma i lille og mellem størrelse.
Disse er også skåret ud i Bazzil karton og på Sidekick´en. 
Jeg har valgt en ensfarvet karton til den nederste blomst og hvid til den øverste.
Den øverste er derefter farvelagt med de 3 samme farver Oxide ink som baggrunden, og bagefter distress`et med vintage photo og limet sammen.

Når jeg skal farvelægge ting som bladene på blomsterne, bruger jeg børster i stedet for svampene som tidligere. Det er fordi de er bedre at bruge, når man skal lave blide overgange af farver. Så lægger jeg dem på mit glasunderlag og arbejder farven indad fra underlaget og ind.






















For at få blomsterne til at poppe op fra kortet, kan du rulle bladene lidt rundt om noget tyndt rundt, som for eksempel en pensel. Så bliver blomsten fint buet og virker mere som en rigtig blomst.






















Der er brugt et tekst stempel fra Tim Holtz - Exquisite, til at stemple lidt i baggrunden på kortet. 
Der er stemplet med brun Archival ink. 
Det er en permanent ink, der tørre med det samme og tværer ikke ud på baggrunden, selvom kartonen er lidt glat i overfladen. 

Jeg stempler det kun med let tryk og bruger hænderne frem for stempelklodser/stampning tool, for at opnå et mere dæmpet og upræcist aftryk. Så forsvinder det mere ind i baggrunden på vores kort.























I brun Bazzil karton har jeg skåret kaffebønnerne ud og limet dem på kortet, sammen med alle de andre dele.
Kaffekoppen er kommet på med dobbeltklæbende skumpuder, så den popper lidt ud fra kortet. 

Kvistene er skåret ud i noget brunmøstret karton fra gemmerne, og er Distress`et med vintage photo ink.

Teksten er stempelbogstaver fra gemmerne. 

Slutvis har jeg lavet en kuvert der passer til mit kort.
Den er lavet med kuvert die´en fra simple and basic der passer til mini slimkort.
Den er lavet ud fra samme fremgangsmåde som kortet, så det hele passer sammen. 























Som lukning har jeg lavet hul i flappen man lukker kuverten med, samt lidt længere nede på kuverten, men ud for hinanden. 
Der er kommet en Brads i begge huller, men lad den nederst være lidt løsere end den på flappen, da snoren skal kunne vikles af og på som lukning.

Snøren der er brugt er en navy Ito Yarn. Det kan krølles ligesom gavepapir, ved hjælp af en saks.

Og så er kort og kuvert færdige 😁🤗
Og herunder er så det færdige resultat 😊👇🏻👇🏻

Håber I kan bruge min vejledning og idé, og jeg ønsker jer al mulig kreahygge hjemme i stuerne✂️🖍🤗

Mange kreahilsner fra 
Jannie sneholt 
Det Kreative Team



J




Kommentarer