Lav din egen baggrund

Kender I det ?    

Vi ligger jo alle sammen inde med rigtig mange ting til at kreere med, men får vi brugt det hele eller bliver det glemt og gemt væk ? 
Og selv om du sikkert har tonsvis af designpapir til kortfremstilling, så har du aldrig lige det rigtige papir til din baggrund, når der lige hurtigt skal laves et kort. 
Derfor skal vi denne gang kigge på hvordan du laver dine helt egne baggrunde ved hjælp af diverse stempler og stencils med mere, som du har i gemmerne.

Så lad os komme igang. 
























Jeg har brugt hvidt karton til min baggrund og valgt nogle oxide ink pads i farverne
 - Salvage patina
 - Bundled sage
 - Brushed corduroy

For at lave baggrunden brugte jeg en gel plate og en gel press rulle 
























Find stempler frem som du vil bruge til din baggrund.
 Du kan også bruge diverse stencils du måtte have liggende.
Jeg har valgt stempler med blomster, blade og tekster. 

Påfør farverne i en række af gangen, med hver sin oxide farve og brug gel press rullen til at jævne farven ud, ellers bliver oxide farven alt for dominerende og det bliver svært at få stemplerne til at fjerne farven.

























Når farven er jævnet ud på gel platen, skal du trykke dine stempler eller stencils ned på gel platen, med hånden, eller en akryl blok, og pas på du ikke kommer til at tvære den ud i farverne da stemplet nemt glider. Det samme gælder for stencils.
 
Af stempler har jeg brugt følgende :













































Her kan du se hvordan stemplerne har løftet sværten væk fra gel platen. 
























Når du har lavet alle de aftryk du gerne ville have på din gel plate, tager du dit hvide karton og lægger forsigtigt over på gel platen, og presser det godt ned, uden at det glider. 

Brug evt. din gel press rulle, til at presse kartonen godt ned med. 
Løft kartonen af igen og nu har du et fint aftryk til din baggrund.
























Tag derefter nogle af de samme stempler igen og kom sværte på selve stemplet men mix de 3 farver direkte på stemplet, og stempel på din baggrund igen.


























Da jeg var tilfreds med min baggrund, sprøjtede jeg med en lille pensel, hvid ink Ecoline 100, ud over kartonen. 

Derefter gjorde jeg præcis det samme med den flotte metalliske akvarelfarve fra Fine-tec, for at pifte det hele lidt op med det spil de metalliske sprøjt giver. 

Jeg har skåret fuglene ud på min big shot, i hvid karton og farvelagt dem med Copic alkoholtuscher.

Til fuglene jeg har brugt die´en Redneck fra By Lene
























Da fuglene, grenen og bladene var farvet færdige, skar jeg min baggrund ud med Barto Designs Scalloped square den lige die, og med den anden die i sættet, skar jeg en måtte ud i et stykke karton som jeg havde lavet som forsøg, men i stedet for bare at smide det ud, genbrugte jeg det til måtten og farvede kanterne med oxide pad Salvage Patina.

Det hele samlede jeg med dobbeltklæbende tape og kom på en hvid kortbase i 15 x15 cm.
























Teksten er fra Design 5´s Ephemera pakke. 
Jeg synes bare det var lidt sjovt at lave hip´erne om til pip, så det ændrede jeg med en Copic Cool grey C9 og en Gelly Roll 05.
























Fugle, gren, blade og tekst blev limet på med Nuvo lim og øjnene fik en lille dråbe 
Glossy accent  på, så de kom til at se lidt mere levende ud ...

og så var mit kort færdigt. 








Det var alt fra mig for denne gang. God Krea-lyst derude.

Mange hilsner fra 

Jannie Sneholt 

Det Kreative Team 

Kommentarer