Vejledning til tvistet staffelikort

Her er bryllupskortet, der vil gøre sig godt på gavebordet.




Basis karton er Ivory fra Simple and Basic, der passer perfekt til Renke Designark, der altid er lidt creme hvid.

Vi starter med basen:

Skær 2 stykker basiskarton i 13,5 x 27 cm.
Scor ved 13,5 cm på den lange led, og lim de 2 kort sammen, ved at lægge dem halvvejs ind over hinanden og lim dem sammen - så du får 3 "sider".


Den venstre "side" scorer du tværs igennem, som vist nedenfor. 
Højre side folder du ind over midten, og derefter venstre side. Så har du basen.
Hvis højre side ikke rigtigt kan være der, skærer du 1-2 millimeter af den side, der vender ind i kortet. 


Så skal der sættes pyntepapir på.
Jeg har brugt 2 stk fra Renke, der matcher hinanden i farven. 
Jeg har standset pyntepapir med denne kvardrat  fra Barto. 

Den yderste die har jeg brugt til at standse i det første ark, og derefter skåret det tværs igennem.


Den inderste die, har jeg brugt til at standse i det mønstrede ark x 1, samt 2 ark samme hvide som basiskartonen.


De 2 hvide stykker, sættes inden i kortet, på den midterste og højre side, og skal bruges som skrivefelt, og evt. personlig pynt, som navne eller dato.


Luk nu højre side, og sæt mønsterpapir (der er standset med den inderste die), på denne side af højre fløj.


Luk nu venstre side, og sæt de 2 trekantede stykker på denne side.
Det kan være nemmere, at vende kortet om - foldet helt ud - og altså med skrivefelt ned mod bordet. Så lægger kortet mere fladt, og det er nemmere at sætte trekanterne pænt på.



Så skal der pyntes.

Jeg har lavet en cirkel, med denne Barto die.
Har brugt den yderste.

Jeg har standset bryllup med denne die med skygge også fra Barto.. Stands teksten 4-5 gange og lim ovenpå hinanden.

Jeg har standset fjer fra Renke dies,  der findes flere størrelser.


Rosetten er også lavet med  die fra Renke.
Jeg har standset 3 stk. 
Hver folde linje, er foldet - som en musetrappe
Derefter sat sammen, til en lang trappe.


Herunder ses bryllup limet sammen, og foldet Rosette. Lim nu Rosettens ender sammen, så den danner en ring.


Rosetten limet til en ring. Saksen er kun for at holde den nede - den er lidt livlig 🙈.


Skær evt en ring af restepapir, som kan holde den på plads og så den er lettere at sætte fast på cirklen af designpapir.
Jeg limer på “reste” cirklen, og på selve rosettens kanter, inden jeg sætter den på cirklen af design papir. Så sidder den godt fast.
Den sidder lidt skævt her, men det er uden betydning. Den skal bare ikke kunne ses gennem hullet i midten.


Her er rosetten sat på cirklen, af designpapir.



Jeg har lavet et lille banner med teksten "tillykke med jeres" også fra Barto.
Fjerene er sat sammen forskudt, med lidt lim og lidt Ito garn. Elsker at man kan krølle det, på samme måde som gavebånd, og at det findes i så mange skønne farver.

Du kan lime pynten på,  men det kan være lidt svært, at få til at sidde på kanterne af rosetten.

Derfor har jeg lavet de her små papir stykker og sat under.


Så kommer jeg lim på de små stykker, og på pynten og sætter dem fast. Tag evt en syl/pincet og stik ind under, så du er sikker på, at de små lapper, limer til pynten.

Halvdelen af cirklen skal nu limes på den ene (og nederste)  af de trekantede sider - så den kan vippe op.
Det giver mening, når du sidder med kortet😄.

Bryllup sætter du på den højre side, der er foldet ind over midten. Det skal sidde, så det kan holde den pyntede side der nu står som en trekant.

Sæt evt. pyntesten eller personlige oplysninger på kortet.




God fornøjelse.

Hilsen Helle Appelt, kreativt team.



Kommentarer