Stencils fra Marianne design

I dette blog oplæg vil jeg sætte fokus på de sjove Craft Stencils fra Marianne design. Der findes efterhånden en del af dem, men når man lige ser dem, kan det være svært at se, hvordan man kan få noget fint ud af dem. Men jeg synes, at de er nemme og sjove at arbejde med (det minder mig lidt om noget jeg legede med som barn). Craft Stencils er anderledes end andre stencils, som ofte bruges til at sværte eller lægge paste igennem. Craft Stencils skal mere ses som en skabelon. De kan bruges til at opbygge scener/baser til f.eks dyrerne fra Marianne design eller dies fra andre mærker. 

Jeg har til dette oplæg brugt insekthotellet

Ud over selve stencil’en skal man kun bruge en blyant, noget karton og en saks (gerne en lille spids papirsaks). Derfor kan kan også bruge disse stencils, selvom man ikke har en masse krea-udstyr (endnu). Har man en lille diecutter, kan man lave dette kort, og ellers kan “hotellet” pyntes med udklip eller andet. 
Det første, der skal laves er basen til “hotellet”. Her skal man vælge den farve, man gerne vil kunne se som “tittekant” på kortet. Stencil’en tapes fast til papiret, så den ikke rykker sig undervejs. 
Så kan man gå i gang med at tegne rundt i kanten. Når man laver basen, skal man tegne rundt langs den yderste kant hele vejen rundt. 
Når man er færdig er det bare at klippe langs stregen. 
Så er selve basen klar. Så skal der vælges karton til de forskellige dele. Til selve hotellet har jeg brugt et stykke karton med træmønster på. Her er brugt noget gammelt papir fra Simple and Basic, men alt kan bruges. Så er det bare i gang med blyanten igen. Denne gang skal der tegnes langs den inderste kant. 
Jeg har også tegnes langs den yderste kant inde i selve “kasserne”. Dette er for at få en anden baggrundsfarve under de enkelte inddelinger. 
Når alt er tegnet ser det således ud, og man kan nu klippe ud. 
Hvis der stadig er lidt blyantsstreger langs den klippede linje, kan dette let fjernes inden man går videre. 
For at give det lidt mere dybde, har jeg sværtet alle kanterne med Distress ink i farven Walnut Stain inden jeg har limet det på basen. 
Det lille tag er også tegnet, klippet ud og sværtet.
Alle delene er derefter sat på basen med 2 mm dobbeltklæbende skumtape, for at give lidt dimension til huset. Så har vi selve hotellet klar. Så skal der laves baggrunde til de små huller. Her er det vigtigt at tegne efter den inderste streg igen, hvis man vil have en pæn tittekant bagved. 
Når alle de små baggrunde er tegnet og klippet får de lige lidt sværte i kanten. Så er de klar til at blive limet på basen (disse er limet direkte på uden skumtape, for at få dybde. 
Så skal alle de små “insekt værelser” laves. Her vælger man bare det karton, man synes passer bedst til ens projekt. Jeg har valgt lidt Linned karton og noget karton med træmønster som basen er lavet i. Så skal der tegnes igen. 

Nedenfor kan man se alle de små træstumper, jeg fik lavet. Alle er sværtet i kanten som de andre ting. De små runde huller i træet og indvendig i “værelserne” måtte jeg skære ud med en kniv. 
Her ses det færdige resultat. Det tager lidt tid, men synes det er sjovt, at man kan få sådan en fin baggrund ud af en stencil. Alt efter hvor meget tid man har, kan man jo gøre mere eller mindre ud af det.
Nu er hotellet klar til, at der flytter beboer ind. Jeg har lavet en masse insekter fra Marianne design. Der er BierSnegleMariehøns og Guldsmede. Resten af pynten med blade og andet er alt sammen også Marianne design
Så er det bare med at pynte hotellet som man vil have det. Her er mit færdige resultat. 
For at få det lavet til et kort, klippede jeg endnu en base ud i hvidt karton. Denne base er falset øverst ved taget som det ses på billedet. Basen er limet på selve hotellet, men kun oppe på taget (over falselinien). Så får man et fint buk, så man kan skrive inde i kortet, og kortet kan selv stå og pynte. 
Håber I kunne bruge min lille step by step vejledning til at komme i gang med de fine stencils fra Marianne design. Jeg kan kun anbefale, at man prøver dem, de er virkelig sjove og nemme at komme i gang med (uden at man skal have en masse udstyr) og synes resulteret bliver godt.
Rigtig god fornøjelse. 
Mange krea-hilsner  
Christel




Kommentarer